ISO 9001 - 5 zalet posiadania systemu zarządzania jakością

ISO 9001 – 5 zalet posiadania systemu zarządzania jakością

20 listopada 2020 przez Artur Mydlarz

ISO 9001 – 5 zalet posiadania systemu zarządzania jakością

Odczarujemy trochę system ISO 9001, bo niestety jest mocno “zaczarowany” w naszym przemyśle. Spora liczba firm uważa go jako zło konieczne, które trzeba “wdrożyć”, aby dostać kontrakt lub stanąć do jakiegoś przetargu. Gdy się wczytasz w normę, to dobrze utrzymany system zarządzania jakością jest IDEALNYM SCHEMATEM do rozwoju organizacji. ISO 9001 zawiera proste zasady przynoszące benefity firmie. Wybrałem dla was pięć najważniejszych.

System ISO 9001 to zbiór procesów, które pozwalają zarządzać firmą i jakością. Klienci nie wymagają od dostawców certyfikacji z powodu widzimisię, ale wdrożenie ISO 9001 buduje świadomość zarządzania na dobrym poziomie.

Szkoda, że wiele firm tylko wdraża ISO 9001, a nie stosuje się do jej zaleceń. Wdrożenie robione jest na szybko przez “konsultanta” z całą teczką skopiowanych dokumentów. Później szybka certyfikacja i jest ISO 9001 na ścianie!

Wielka szkoda… bo stosowanie się do procesów i zaleceń ISO 9001 mogłoby pomóc wielu firmom przetrwać kryzys i budować lepszą przyszłość.

Podejmowanie lepszych decyzji

Jak wiele razy podejmujesz decyzje pod wpływem emocji? Mnie zdarza się to non-stop. Pomimo tego, że mocno stąpam po ziemi, mam analityczny umysł, często emocje biorą górę.

Moje decyzje dotyczą mojego życia, więc jeżeli wybiorę źle, to muszę tylko wypić nawarzone piwo.

W przypadku firm jest inaczej. Błędna decyzja kierownika, dyrektora, prezesa może spowodować lawinę krytycznych konsekwencji.

Jak wiele razy widziałeś/aś decyzje podejmowane na podstawie emocji w firmie i jakie one przyniosły skutki? Pewnie nie raz. Niestety.

ISO 9001 nakazuje wprost podejmować decyzje na bazie faktów, danych, liczb, analiz rynku i ryzyka.

Dlatego każdy, kto ma ISO 9001 przy podejmowaniu decyzji, powinien zadać sobie krytyczne pytanie: “Co mówią fakty i liczby?”, a nie gnać za tzw. przeczuciem czy nosem.

ISO 9001 – Ciągłe doskonalenie przez cele

Wiele mniejszych firm (i tych większych) działa z dnia na dzień. Od zlecenia do zlecenia, od reklamacji do reklamacji.

Jeden miesiąc jest lepszy, drugi gorszy. Wielka szkoda, że działają tak firmy ze wdrożonym ISO 9001.

Wystarczyłoby mocno przestudiować punkt 6.2 normy ISO 9001 i wyznaczyć racjonalne cele. Następnie kaskadować je na działy i pracowników.

Może zabrzmi to śmiesznie, ale w wielu firmach ludzie nie rozumieją, co dana firma robi, ani jaki jest jej cel, cel działu czy poszczególnych pracowników.

Wyznaczenie celów to nadanie sensu pracy oraz pokazanie punktu docelowego. W przeciwnym wypadku każdy wymyśli sobie jakiś cel, nie zawsze spójny z wizją firmy.

Posiadając wyznaczone cele, monitorując ich wykonanie, jesteśmy w stanie podejmować działania (na podstawie faktów ;-)) do doskonalenia firmy i jakości. Coś mierzymy, coś jesteśmy w stanie poprawić.

Solidna analiza ryzyka i podejmowanie działań

Nie chcę oceniać wielu firm w obecnych czasach (przypominam jeszcze raz – listopad 2020 – środek pandemii), ale gdyby te firmy stosowały się w 100% do wymagań ISO 9001, to nikt by nie strajkował.

Oczywiście istnieją branże, w których jest bardzo ciężko coś zmienić z powodu obostrzeń, ale uważam, że jest to kilka procent.

Pozostałe firmy, gdyby tylko solidnie odrabiały analizę ryzyka, bazując na kontekście organizacji i na tej podstawie podejmowały odpowiednie działania, to nadal generowałyby przychody.

Jak wiele znasz firm z systemem zarządzania jakością, które faktycznie robią co kwartał, pół roku, niech stracę nawet co roku dobrą analizę ryzyka?

Niestety niewiele, a dobra ocena sytuacji i podejmowanie działań (na podstawie faktów!!) mogłaby uchronić wiele firm przed problemami.

Poprawa jakości

Bazując już na tych dwóch pierwszych punktach, jesteś w stanie powiedzieć, że takiej firmie dojdzie do poprawy jakości.

Cała norma to idealny przepis na doskonalenie jakości produktów i jakości firmy. Tak, jakości firmy.

Lepsza jakość zarządzania, lepszej jakości procesy przekładają się na lepszej jakości produkt i większe zadowolenie klienta.

Rozpoznawalny standard na całym świecie

Co by nie mówić, z tego powodu najwięcej firm decyduje się na uzyskanie certyfikatu. Piszę celowo uzyskanie certyfikatu, bo niestety nie przekłada się na to zastosowanie tego systemu.

Nie zmienia to faktu, że posiadanie systemu zarządzania jakością otwiera wiele rynków, nawet tych międzynarodowych. System ten rozpoznawalny jest w każdym kraju świata.

Ważne odnotowania jest również, że ISO 9001 jest bazą dla większości specyficznych systemów branżowych jak IATF 16949, IRIS czy EN9100.

Jednak celowo wypisałem ten punkt jako ostatni, aby nie był on główną motywacją do wdrażania systemu zarządzania jakością.

ISO 9001 – Podsumowanie

Wdrażając lub decydując się wdrożenie systemu zarządzania, szukaj korzyści dla Twojej firmy. Zmiana podejścia z “chcemy mieć certyfikat” na “chcemy mieć system” pozwoli Ci naprawdę poprawić jakość, efektywność a co za tym idzie, przychody w organizacji.

Artur Mydlarz

Quality Manager z 10-letnim doświadczeniem w branży lotniczej.
Mentor audytorów produkcji lotniczej, ekspert z zakresu zarządzania jakością dostaw, produkcji oraz kontroli jakości.
W swojej karierze zawodowej rozwiązał dziesiątki skomplikowanych problemów jakościowych metodami 8D, A3, Six Sigma. Zarządzał przy tym interdysplinarnym zespołem ekspertów z różnych lokalizacji w świecie.
Autor największego w Polsce bloga o inżynierii jakości: inzyinierjakosci.pl i założyciel szkolajakosci.pl

Sprawdź również

Jak prawidłowo wykonać pomiar temperatury podczas spawania?

Czym jest temperatura podgrzewania wstępnego, temperatura międzyściegowa, temperatura utrzymania? jak prawidłowo zmierzyć te wartości, aby proces spawania był zgodny z kwalifikowaną technologią spawania?

Zobacz więcej

Badania NDT – czym są sektory przemysłowe i sektory wyrobu?

Czym są sektory wyrobu oraz sektory przemysłowe i co one dokładnie oznaczają

Zobacz więcej

Badania NDT – czy spawacz może oceniać swoje spoiny?

Czy spawacz może badać i oceniać swoje spoiny? Czy spawacz może wykonywać badania NDT?

Zobacz więcej