Czy pracodawca może sprawdzać stan trzeźwości pracowników? Jeżeli tak, to w jakich przypadkach i w jaki sposób może to zrobić? Na te pytania odpowiadam w tym artykule.
Kto może przeprowadzić badanie trzeźwości pracownika?
Badanie stanu trzeźwości pracownika może przeprowadzić tylko policja, nie pracodawca.
Zasady, na jakich można przeprowadzić badanie trzeźwości pracownika określa art. 17 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Zgodnie z tym przepisem stan trzeźwości pracowników można sprawdzać, ale tylko wtedy, gdy łącznie są spełnione trzy warunki:
Badanie trzeźwości pracownika – alkomat czy badanie krwi?
Warto tutaj wspomnieć, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia i Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie badań na zawartość alkoholu w organizmie, badanie krwi można wykonać tylko w następujących wypadkach:
Badanie trzeźwości pracownika – czy będą zmiany prawne?
Temat badania trzeźwości pracowników powraca jak bumerang. Zwłaszcza w takich zawodach jak zawodowy kierowca (choć nie tylko) prewencyjne lub wyrywkowe badanie trzeźwości pracownika już od dawna jest postulowane.
Obecnie trwają konsultacje dotyczące projektu ustawy, która ma pod pewnymi warunkami, dopuszczać możliwość wyrywkowego badania pracowników na obecność alkoholu i innych substancji psychoaktywnych w organizmie. O możliwości przeprowadzenia takich badań należałoby poinformować pracowników 2 tygodnie wcześniej.
Więcej na temat projektu ustawy, możesz przeczytać tutaj.
Obecnie projekt tej ustawy jest w trakcie konsultacji i jeszcze nie wszedł nawet do Sejmu. Oznacza to, że na zmiany przyjdzie nam długo poczekać, o ile w ogóle do nich dojdzie.