Księga Jakości to dokument opisujący system zarządzania jakością. W skrócie jest to zbiór udokumentowanych procesów oraz informacji o ich wzajemnym współoddziaływaniu.
Dodatkowo Księga Jakości zawiera podstawowe elementy jak zakres systemu zarządzania jakością, co jest wyłączone z systemu (np. projektowanie, gdy organizacja nie projektuje, a tylko produkuje).
Poza tym w księdze jakości można dodać inne informacje o firmie np. schemat organizacji, nazwa i siedziba itd. itd.
Co ciekawe Księga Jakości nie jest wymagana przez wymagania ISO 9001:2015, ISO 3834-2 czy EN 1090-1!
Nie mniej jednak warto mieć jeden standard udokumentowania systemu zarządzania jakością, a Księga Jakości wydaje się być najlepszym rozwiązaniem.
Należy pamiętać, że Księga Jakości ma pomagać firmie, wspierać pracowników, a nie być rozbudowaną księgą, którą trzeba ciągle aktualizować i zmieniać. Pamiętaj o tym przy tworzeniu dokumentu opisującego system zarządzania jakością.